Fördelarna med e-handel

Dagstidningar skriver ofta om butiksdöden. Köpcentrum och stadskärnor har länge varit naturliga samlingspunkter för shoppingssugna människor. Idag gör minst hälften av dessa konsumenter deras inköp på nätet. Denna förändring innebär många fördelar för den enskilde privatpersonen.

Flera olika sorters e juice att välja mellan eller flera priser för en och samma t-shirt. Du som handlar på nätet är säkerligen bekant med detta enorma utbud. Konkurrensen på nätet har ökat transparensen.

Du kan utan problem hitta den produkt som du letar efter. Du kan dessutom jämföra priserna för denna produkt. Denna utveckling har bland annat lett till att privatpersoner gör inköp som de egentligen inte behöver. 

Fördelar i punktform

  • Du kan få produkterna hemskickade utan att behöva göra en fysisk insats. Ibland kan det upplevas som jobbigt att behöva besöka en butik. Du måste trängas med andra människor och ibland är butiksbiträdena för påträngande.
  • Om du istället klickar hem din produkt slipper du allt detta. Du kan dessutom välja transportsätt. Ibland är det möjligt att få din vara inom 24 timmar om du betalar lite extra. 
  • En annan viktig detalj är betalningsalternativen. Om du handlar i butik vill de ofta få betalt med en och samma gång. Om du handlar på nätet kan du i regel skjuta fram betalningen. Ibland kan du göra detta utan några extrakostnader. Det är nämligen vanligt att e-handlare har samarbeten med diverse olika finansbolag.
  • Detta leder oss in på den ökade transparensen. Idag är det svårt för en e-handlare att marknadsföra produkter med bristfällig kvalitet. Det finns nämligen en rad olika rankingsidor som både är oberoende och har många individuella omdömen.
  • Du kan med enkelhet läsa på om den produkt du är intresserad av samt det företag som du ämnar handla hos. Informationen är ofta endast en knapptryckning bort. Detta har med andra ord ökat konkurrensen samtidigt som det ställer högre krav på e-handlare.
  • Just konkurrens är ett ledord inom denna debatt. Det finns en enorm priskonkurrens mellan olika e-handlare. En enskild aktör har sällan en monopolställning som tillåter högre priser.
  • Som konsument kan man säga att du är vinnaren i allt detta. Du kommer nästan alltid kunna hitta din vara till ett lågt pris.

Är du sugen på att handla på nätet? Det finns en e-handlare som erbjuder e-cigaretter och allt som hör där till. De erbjuder shotfills med 100ml i sig, mycket kvalitet på en och samma gång.

Miljöaspekten 

Ibland brukar man säga att e-handeln leder till fler utsläpp. Som vi tidigare har nämnt tenderar människor att beställa varor som de egentligen inte behöver, men leder verkligen e-handel till fler utsläpp?

Detta var nog mer vanligt förr i tiden. Idag är dock majoriteten av alla e-handlare medvetna om denna problematik. De har därför inlett samarbeten med olika företag som garanterar en klimatsmart transport.

Det kan exempelvis handla om transporter med hjälp av tåg. Ett annat vanligt tillvägagångssätt är att dela på transporterna med andra leverantörer. Vårt land är avlångt och rätt stort, det behövs därför ett omfattande samarbete.

Om vi vänder på myntet blir denna fråga än mer tydlig. Personer som åker till köpcentrum och stadskärnor använder främst bil och buss. Detta leder till klimatutsläpp både på vägen dit och vägen hem.

En annan aspekt är utbudet hos de fysiska handlarna. Deras produkter har blivit dittransporterade av någon. Fabrikerna som producerar deras sortiment finns sällan runt hörnet.

Det är förmodligen svårare för dessa stora handelscentrum att vara klimatsmarta. E-handlarna kan som sagt utveckla egna transportled. De har dessutom stora lager där produkterna transporteras från.

Hela den här debatten handlar förmodligen mer om våra köpvanor i största allmänhet. Det är varken hållbart eller rimligt att shoppa bara för att man har tråkigt. Här har även e-handlarna ett stort ansvar.

Det är exempelvis för Bekvämt att beställa e-juice på nätet. Vi får sedan flera mejl av företagen som lockar oss till att köpa mer. De erbjuder bland annat rabatter och dylikt.

Denna hets till att hela tiden köpa mer produkter bör försvinna. E-handlarna måste bli bättre på att marknadsföra på ett hållbart sätt.

Fördelar med kontroller på nätet

Du måste vara vuxen för att röka e-cigaretter. Du måste också vara vuxen för att köpa snus och läkemedel. Det är vanligt att man beställer dessa produkter på nätet. E-handlarna kan enkelt identifiera åldern på köparen genom bank-ID.

Det är därför svårt att lura systemet, såvida inte barn och unga använder sig av deras föräldrars mobiltelefoner. Detta är dock snarare ett ansvarsområde som bör lösas internt inom familjen.

Klassiska butiker måste själva kontrollera ID-handlingar på den som köper något som har en åldersgräns. Vi kommer nog alla ihåg de butiker som sålde till minderåriga när vi växte upp. Dessa butiker brydde sig helt enkelt inte om att kolla ID. De var mer bekymrade om att tjäna pengar på deras verksamhet.

E-handlarna har inte alternativ när det gäller detta. De kan som sagt inte godtyckligt välja att sälja till minderåriga. Historiskt sett har det dock funnits vissa problem med handel på nätet.

Många människor har blivit ID-kapade och bedragare har köpt saker i deras namn. Detta händer fortfarande. Samtidigt bör det poängteras att den här typen av kriminell verksamhet förmodligen kommer att minska i framtiden.

Vi har nämligen fått bättre kontroller för att identifiera oss på nätet. Vi är nog många som inte skulle kunna leva utan bank-ID. Faktum är dock att bank-ID inte funnits tillgängligt för allmänheten särskilt länge.

Denna typ av ID-handling skickar identitetsinformation som är krypterad. Det är inte bara myndigheter som använder bank-ID. Många e-handlare har sedan länge implementerat detta i deras system.

Detta ger fler fördelar. Vi har redan pratat om vikten av att kunna veta vilken kund som är behörig att köpa vad. Vi måste också lyfta vikten av att bedrägerier och dylikt minskar i omfattning med bättre identifikationsprocesser.

Avslutande ord

Sammanfattningsvis kan man säga att utvecklingen redan har kommit långt. Vi kommer förmodligen få se ännu flera företag som omfamnar e-handelns fördelar inom en snar framtid.

Vi kommer förmodligen också få se flera fysiska butiker som lägger ned deras verksamheter. Det är inte längre hållbart att driva fysisk handel när e-handlare ofta tjänar mer pengar.

Samtidigt kan man fråga sig vilka handlare som alltid kommer bedriva butiksverksamhet. Vissa klädföretag kommer förmodligen fortsätta att drivas i klassisk regi. Det kan handla om exklusiva varumärken eller kläder som folk vill prova på plats.

I Sverige kan vi dessutom konstatera att exempelvis Systembolaget alltid kommer bedriva fysisk handel. Detta kan vara en positiv faktor för andra fysiska handlare. Systembolagen ligger nämligen ofta i olika handelscentrum.

Dragningskraften till detta statliga bolag kommer alltså att hjälpa andra handlare i närheten. Konsumenterna kommer kanske därför handla andra produkter när de egentligen åkt för att handla alkohol.

You may also like...