Så lyckas du med e-postmarknadsföring

Marknadsföring i sig självt är ett stort och intressant område. Det är basen för att kunna lyckas som företagare. Många lägger ner en stor del av sin budget på att marknadsföra sig och det är verkligen det allra bästa. Detta är något som varit aktuellt sedan tidernas begynnelse. Men idag så har ytterligare en dimension lagts till, och den har blivit en huvudspelare i det hela.

Internet har öppnat upp otaliga möjligheter för marknadsföring. Det är billigt och når ut till världens alla hörn. Men för att du inte ska jobba i onödan gäller det att känna till detta medium riktigt väl. Hur organiserar du din e-postmarknadsföring? Hur kan sociala nätverk utnyttjas på ett effektivt sätt? När är det bäst att annonsera och hur går det till? Frågorna är många, men det finns svar på dem alla. Och ibland kan det vara något som du inte alls förväntade dig.

Utnyttja det internationella nätet

Så gott som alla har e-post idag, och många har mer än en. Det är ett utmärkt sätt att nå ut till folk. Samtidigt så är det vanligt med reklam och annat som folk inte vill ha. De klickar direkt på papperskorgen utan att ens läsa dem. Därför måste du hitta ett sätt som får dem att inte bara öppna posten men också läsa vad du har att säga. Du måste visa dem att de kan ha nytta av det du har att säga. Ofta är det smart att använda sig av e-postutskick för att nå ut med olika kampanjer och annan information.

Här har du en av hemligheterna bakom framgångsrik e-post marknadsföring. Din information ska ge kunden något, vare sig de redan är kända av dig eller du hoppas de ska bli dina klienter. En kampanj kan vara lockande, speciellt om det finns särskilda förmåner för dem. Eller om de önskar information och du har sammanställt den. Något som du tror eller vet att de vill veta mer om, i alla fall så långt det är möjligt. Med ett effektivt program för email får du smart marknadsföring som inte kostar skjortan.

Effektiv marknadsföring som fungerar

Marknadsföring är en sammanställning av flera olika delar. Vissa kostar mer än andra, men mycket lite är helt gratis. Alla företag jobbar med en begränsad budget. Den kan vara större eller mindre men ingen vill slösa med sina tillgångar. Därför har marknadsföring via e-post en viktig plats i det stora hela. Det kostar inte så mycket, eftersom internet är så gott som gratis. Du kan nå ut till en lång rad med personer på kort tid, så det kräver inte så mycket personal eller arbetstimmar.

Allt detta sammanslaget gör e-postmarknadsföring till något som ingen bör försumma. De flesta har någon form av aktivitet här, det viktiga är att göra den riktigt effektiv. Du måste nå ut till de rätta personerna. De som kommer att läsa vad du skriver, men även reagera på det. Vanligtvis har du mindre än tio sekunder på dig att fånga deras intresse. Redan rubriken och färgvalet spelar in på om de kommer att fortsätta läsa eller inte. Därför måste du ta dig tid att verkligen förbereda utskicken. Dagens Media skriver här om ett storföretags tankar kring utskick.

Vikten av digital kommunikation

Du kan utnyttja möjligheterna med e-post för flera sorters kommunikation. Nu för tiden så ligger det mesta på data och du måste ofta aktivt välja om något ska skrivas ut på papper. För att spara skogarna och miljön väljer allt fler att bara kommunicera digitalt. Om det inte måste skrivas ut så räcker det om det lagras i datorerna. Sveriges Radio rapporterar här om hur landstinget satsar på digitala utskick.

En del anser att detta är på gott och ont. Fortfarande finns det ett relativt stort antal personer som inte lever sina liv online. De har inte Facebook eller e-post och har ingen aning om hur du surfar runt på nätet. Men denna grupp krymper för varje år som går, och majoriteten är uppkopplade i alla fall delar av dagen. De flesta är ständigt i kontakt med världen online, och det är därför detta är ett så bra sätt för att kommunicera.

Komma igång på den digitala marknaden

Även om du kan mycket om marknadsföring så är det lite annorlunda online. Inte de stora dragen. Poängen är som vanligt att nå fram till de personer som kan tänkas bli kunder, eller göra vad du kan för att behålla de som redan känner till företaget. Men det är inte fråga om att övertala någon om att köpa en viss produkt eller beställa de tjänster du har att erbjuda. Istället ska du tänka efter hur du kan hjälpa dina potentiella kunder. Vad du har som de kan behöva. Hur du kan tillgodose deras önskningar, kanske rentav innan de ens vet riktigt vad de vill ha.

Med andra ord så är digital marknadsföring en stor del kommunikation. Genom olika metoder kan du komma underfund med hur kunderna tänker. Det finns mycket bra program som tillåter dig att analysera din trafik och verksamhet. Genom att sammanställa de olika delarna av din marknadsföring så kan du se vad som fungerar allra bäst. Veckans Affärer rapporterar i denna artikel om hur du lyckas med e-postmarknadsföring och annan digital trafik mot kund.

Ett bra förslag är att börja i liten skala. Du måste inte satsa allt du har på något som kanske inte kommer att fungera. Eller som inte är det allra bästa för just ditt företag, kanhända inte vid denna tidpunkten, och så vidare. Med andra ord så är det bättre att bygga på en liten begynnelse istället för att behöva dra ner på dina insatser. Dina resurser är värdefulla och bör användas på ett effektivt sätt.

Lyckas med din e-postmarknadsföring

Genom att arbeta med e-post kan du sondera marknaden och se vad dina kunder är intresserade av. Även små företag kan lyckas väl, på nätet är det ingen som vet hur stor eller liten du är. Det viktiga här är vad du har att erbjuda, och det kan ett nyhetsbrev mycket väl beskriva. Men för att kunna gå framåt måste du bearbeta och läsa av den statistik som e-postmarknadsföringen förser dig med.

Du vill känna dina besökare väl. Vad de tycker om och hur de tänker. Naturligtvis kan du inte fråga dem, speciellt inte som målet är att nå ut till de stora massorna. Det är inte heller rekommenderat att ta några genvägar. Satsa på att skicka ut din information eller nyhetsbrev till verkliga adresser, som du fått på rätt sätt.

En mycket bra början kan vara att ta väl hand om de som redan visat ett visst intresse. Inte bara de som köpt något från dig men också de som bara varit framme och nosat på din sajt. En liten e-post kan påminna dem om att du har något bra att erbjuda dem. För ofta så var det en verklig anledning till att de kom till sajten den första gången. Bygg på denna information och visa dem något liknande eller kanske till ett bättre pris.

Om du kan fånga deras uppmärksamhet redan med de första orden eller bilden så har du kommit långt. Sedan är det dina produkter eller tjänster som kommer att göra resten. Att ge kunderna det de vill ha fungerar varje gång.

You may also like...