Bra pärmar håller kaoset på håll

371-6-1-bra-parmar-organisation-pa-kontoret

Det tar inte lång tid för papper att börja flyta omkring på kontoret eller i hemmet. Om du inte sätter in dem på rätt ställe med en gång är det lätt att du skapar ett kaos. Även om den del påstår att de trivs med oreda och att det gör dem mer produktiva så är det ofta motsatsen som sker. Du får svårt att hitta dina dokument och hela arbetsprocessen tar längre tid. Plus att det blir svårt att städa och inte ser så inbjudande ut.

Bra pärmar eller arkiv är nyckeln till ordning och reda på kontoret. Varje papper ska ha sin egen plats, och alla ska veta var den är. Det finns ofta plats för att skriva utanpå pärmarna så att du direkt kan ta ut den rätta. Ett alternativ är att använda sig av färgerna på ryggarna. Grön pärm för svenska kunder och röda pärmar för utländska, som ett litet exempel.

De allra bästa pärmarna

Alla som har tagit sig en titt på kontorsmaterial vet att det finns många varianter. Dels har du enkla pärmar som fungerar bra för vissa situationer. Det är inte alltid du behöver rejäla saker utan det kan räcka med något som är av mindre slittålig kvalitet. Något många tycker är viktigt är dock utseendet. Framför allt då vilken färg eller design som den har. Att ha snygga pärmar kan göra underverk för produktiviteten oavsett om det är för privat bruk eller på jobbet.

Det kan låta konstigt att utseendet påverkar produktiviteten, men det är bara så det är. Många tycker om att ha vackra saker omkring sig. Naturligtvis är funktionen det allra viktigaste, men även pärmens färg och utformning. Därför är det bra att urvalet idag är så pass stort. Alla kan hitta något de tycker om och trivs med. Du kan skapa en god stämning på ditt kontor genom att välja de rätta kontorsmaterialen. Hitta all information och handla kontorsmaterial på www.kontorsvikingen.se.

Var sak på sin plats

Det är verkligen viktigt att avsätta en plats för alla dina saker. Detta gäller både privat och på jobbet, även om det är två vitt skilda världar. När alla vet var ett dokument eller andra papper finns så kan de snabbt ta fram dem vid behov. Du måste inte gå runt i alla skåp och lådor medan kunden står och väntar vid ditt skrivbord. Ju bättre ordning alla har på verksamhetens dokument och andra viktiga saker desto bättre är det.

Om du till exempel blir sjuk så är det enkelt för din vikarie eller någon annan medarbetare att hitta fram till det du jobbade med. Ofta så är det en hel kedja av anställda som deltar i arbetet med en och samma kund eller uppgift. Svenska Dagbladet skriver i en artikel om hur pärmar är utmärkta sätt att hålla koll.

Undvik kaos i ditt liv

Ingen mår bra av att ha kaos i sitt liv. Det mesta tar längre tid och det är lätt att du blir stressad. I längden så kan du förlora pengar på att inte ha läget under kontroll. När papper ligger överallt så blir det dammigt. Och det är mycket lätt att olyckan är framme och du välter kaffekoppen över det nya kontraktet. Göteborgs-Posten skriver i en artikel om hur pärmar gör det enklare att organisera.

371-6-2-ordning-och-reda-med-parmar

Ifall du haft oreda på kontoret eller i hemmet kan det ta lite tid att samla ihop allting och få ordning på det. Men genom att avsätta en liten period till att organisera dig så kommer du att få så mycket tillbaka. Investera i en rad med snygga pärmar där du kan sätta in alla papper. Skapa ett system som fungerar för din arbetsplats och skriv gärna etiketter på pärmens rygg. När du väl fått i gång det hela kommer du att märka stor skillnad i arbetsflödet. Det kommer att löpa smidigare och ge dig mer tid över till annat.

De rätta redskapen till kontoret

Med bra kontorsmaterial kan du göra det mesta. Det gäller att ha allting på plats och helst inom räckhåll. I alla fall de saker du använder varje dag. Dokument som inte behövs så ofta kan gärna ställas in i ett arkiv eller annat rum. Det viktigaste är att du snabbt kan komma åt dem när det behövs. Med bra pärmar kan du skapa ett system som är lätt att komma ihåg och använda.

Välj gärna snygga pärmar i olika färger för att sprida glädje på jobbet eller i hemmet. Det har bevisats att en nöjd arbetare blir mer produktiv. Trivsel på arbetsplatsen är därför en prioritet för de flesta arbetsgivare idag. Bra redskap, kontorsmaterial och maskiner, är basen. De ska fungera väl och vara någorlunda moderna. Men även utseendet kan vara avgörande och något du ska tänka på vid inköp. Framför allt kan du hålla koll på kaoset med ordentliga pärmar.

You may also like...